Julbrev!

Hej på er alla i Brf Humlegården,

Då har ännu ett år gått och vi går strax in i 2019.

Vad har då hänt under 2018?
Om vi tar ett axplock av vad styrelsen arbetat med så ser vi att föreningen efter många år med den tidigare ekonomiska förvaltaren nu har bytt till en ny och mer lokal förvaltare, Bredablick.

Vi har skrivit om några av lånen, avslutat kontantkassan och bytt försäkringsbolag.

Vi har utfört en energideklaration som är obligatorisk att göra vart tionde år, servat centralpannan och utfört några takrenoveringar och annat underhåll.

Vi har även börjat planera för större underhållsarbete under 2019.

Under det gångna året har vi även fått nya medlemmar till föreningen som vi välkomnat och hoppas att ni ska trivas här.

Com Hem
Många medlemmar har även haft problem med internetuppkopplingen under året. Styrelsen har varit i kontakt med Com Hem och de kan inte se något problem. Så Com Hem rekommenderade att man gör en felanmäler när man har problem så de kan åtgärda ev. fel. Så när ni har problem med internet så måste varje medlem själva felanmäla till Com Hem.  Telefonnummer till Com Hem: 90 222
Se aktuell driftstatus här: https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok

Så här i jul- och vintertider vill vi gärna göra er uppmärksammade på några saker:
Tänk på att brandvarnarna räddar liv och därför är det viktigt att hålla koll på brandvarnarna så att de faktiskt fungerar om olyckan skulle vara framme. Det är ni som lägenhetsinnehavare som är ansvariga för att brandvarnaren fungerar vilket även innebär att ni står för batterier och att ni har tillräckligt många i er lägenhet. Ni ska ha minst två stycken i varje lägenhet, en på varje våningsplan. Så kolla gärna era brandvarnare redan idag om ni inte gjort det på sista tiden. Skulle er brandvarnare inte fungera så hör av er till styrelsen så får ni en ny.

Matning av fåglar med fröer bör ej göras då detta drar till sig råttor och möss till våra hus. Talgbollar och kokosnötter går där emot bra.

Som alltid vill vi påminna er om att hålla ordning i soprummet och att det endast är det kärlen är avsedda för som får slängas där. Detta betyder att till exempel elektronik inte är ok att ställa i soprummet eller slänga i restavfallet. Detta gäller även julgranen som ni själva får transportera till återvinningsstationen när det är dags att slänga ut granen. Tänk även på att ni inte fyller kärlen för kartong med torra julklappskartonger, dessa får ni spara hemma eller själva köra till återvinningsstationen. Vi behöver alla kunna slänga våra våta livsmedelskartonger som kanske till och med börjar lukta om de måste förvaras hemma. Under 2019 kommer vi att delvis byta företag som sköter avfallshanteringen, mer information kommer när det sker.

Planerna för 2019 då?
Efter vårt budgetarbete under hösten 2018 har styrelsen beslutat om att ingen avgiftshöjning kommer att ske just nu.

Vidare har vi även planerat för följande:

  • Ny underhållsplan skall upprättas.
  • Tilläggsisolering av vindarna.
  • Installation av vattenavläsare till varje lägenhet.
  • Byte av panel på förråden.
  • Målning av förråden, vilket vi kommer att utföra själva, varje medlem målar sitt förråd.

Mer information om det planerade underhållet kommer allt eftersom.

Skötseln av föreningens grönområde kommer även under 2019 att utföras av Söderåsens uteservice. Fixardag kommer vi fortsätta med, då vi gör lite sådant som inte behöver göras löpande. Fixardagarna är även till för att vara social med sina grannar. Styrelsen kommer även, som vanligt, dela ut mindre arbetsuppgifter till alla medlemmar. Dessa uppgifter innefattar sådant som måste utföras lite oftare än vad vi har fixardagar.

Årsstämman kommer gå av stapeln i slutet av april och det är då som den nya styrelsen väljs. Känner du att du skulle vilja engagera dig i styrelsen och se hur föreningen sköts och vad dina pengar faktiskt används till är du välkommen att kontakta valberedningen; Karin Tullberg i hus 143 eller William Sandengrip i hus 141. Har ni frågor om styrelsearbetet är ni välkomna att kontakta någon av oss i styrelsen. Kontaktuppgifter finns på hemsida.

Vi vill även påminna om email adressen för felanmälan, fel@brf-humlegarden.se. Använd den när ni vill felanmäla. Styrelsen återkommer så fort som möjligt. Däremot mailar ni bara en person i styrelsen kan det ta längre tid att få svar. Angående hemsidan så försöker vi hålla vår hemsida up-to-date så ni ska hitta information om det ni söker. Dock, är det något ni saknar så är det bara att höra av sig till någon i styrelsen.

Till slut skulle vi från styrelsen vilja önska er alla ett gott slut på 2018 och en bra början på 2019 och skickar en liten påminnelse om att tänka på dina medmänniskor.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen i Brf Humlegården